Onrust over houten treinbaan (on)terecht ?
Afgelopen jaar heeft de Nederlandse Voedsel en waren autoriteit NVWA, (voorheen de keuringsdienst van Waren)houten treinbanen onderzocht op veiligheid op basis van de Europese speelgoedrichtlijn.. Uit de publicaties in de diverse media lijkt het alsof zo ongeveer alle houten treintjes onveilig en afgekeurd zijn. Dit beeld is niet juist. De NVWA heeft nagenoeg alle merken die in Nederland verkocht worden daadwerkelijk onderzocht en getest. Er is vooral getest op kleine onderdelen die kunnen losraken en op de sterkte van magneten. Toegepaste magneetjes mogen niet te sterk zijn omdat deze bij inslikken inwendig kunnen verkleven. Van alle geteste merken zijn er bij 5 merken ernstige tekortkomingen geconstateerd die daadwerkelijk gevaar kunnen opleveren. Deze 5 merken zijn in Nederland terecht en onmiddellijk uit de handel genomen. Geen van deze 5 merken had/heeft Hout-doe in zijn collectie. Tot zover goede actie van de NVWA..
Houten treintjes en treinbanen zijn nagenoeg altijd gekeurd voor kinderen vanaf 3 jaar. Dit is ook logisch want jongere kinderen beheersen onvoldoende motoriek en oog-hand coördinatie om een treinbaan aan te leggen. Daarnaast gaat fantasie ook rond die leeftijd pas een rol spelen in het spel van kinderen. De meeste ouders kopen de eerste treinbaan voor een 3e maar nog vaker voor de 4e verjaardag.
Hoe "jonger" een speelgoedstuk wordt getest des te zwaarder , intensiever zijn de keuringseisen. Wat ook logisch is omdat naarmate een kindje jonger is de risico's groter zijn en de zelfredzaamheid minder is. Op het punt van de leeftijd heeft de NVWA het standpunt ingenomen dat houten treintjes ook bestemd zijn voor kindjes onder de 3 jaar en dat deze dus ook "jonger" gekeurd moeten worden. Dit in tegenstelling tot de opvattingen van de fabrikanten. Met deze interpretatie heeft de keuringsdienst aan nagenoeg alle gekeurde treintjes het label veiligheidsrisico gehangen. Dus niet omdat het speelgoed niet aan de veiligheidseisen voldoet, bij het testen zijn hierbij namelijk geen tekortkomingen geconstateerd maar omdat het naar opvatting van de NVWA voor "jonger" gekeurd zou moeten zijn. Hout-doe heeft veiligheid net als duurzaamheid hoog in haar vaandel staan laat dat duidelijk zijn. Toch vinden wij deze interpretatie van de NVWA opmerkelijk en vragen wij ons af of dit standpunt daadwerkelijk bijdraagt aan de verbetering van het veilig gebruik van speelgoed.
De speelgoedindustrie is internationaal en alle houten treinbanen worden buiten Nederland geproduceerd. Los van de vraag of de interpretatie van de NVWA juist is kan het niet zo zijn dat dit soort internationale regels per land door een uitvoeringsdienst van de overheid anders worden uitgelegd. Momenteel wordt er door de fabrikanten met de overheid overlegd hoe met dit leeftijdsvraagstuk moet worden omgegaan.
Los van de afloop van deze discussie blijft ons belangrijkste advies laat kindjes onder de drie jaar nooit zonder toezicht spelen en blijf altijd U gezonde verstand gebruiken als U speelgoed koopt of aanbiedt.